Rīgas Centrālajā bibliotēkā turpinās sabiedrības integrācijas projekta “Pratīgs skolēns informācijas plašumos” norise – maijā Rīgas Centrālās bibliotēkas darbiniekiem ir iespēja piedalīties medijpratības ekspertu Klintas Ločmeles, Vitas Zelčes un Agnese Dāvidsones vadītajās nodarbībās.
25. maijā RCB notika Agneses Dāvidsones lekcija “Dažādi rīki un metodes medijpratības apguvē”. Agnese Dāvidsone ir Vidzemes Augstskolas rektore un asociētā profesore.
Lekcijas norises laikā auditorijai tika sniegti praktiski piemēri, kā apgūt medijpratību. Auditorija tika aktīvi iesaistīta lekcijas norisē. Lektore aicināja izteikt savu viedokli, kā arī dalīties ar savu izpratni par medijpratību ar pārējiem dalībniekiem. Viens no praktiskiem piemēriem bija: definīciju spēle (jāatrod pareizs definīcijas skaidrojums saistībā ar medijpratību). Dalībnieki varēja arī novērtēt savu digitālā stresa līmeni – izpildot digitālā stresa testu. Lektore pastāstīja par dažādiem informācijas veidotājiem, to mērķiem, metodēm un darba rezultātiem. Uzdevuma ietvaros dalībniekiem bija patstāvīgi jāapraksta katrs informācijas veidotājs. Kā piemērs mediju daudzveidības apzināšanai tika piedāvāts praktisks uzdevums: hronoloģiski sadalīt dažādu laikmetu medijus, lai saprastu, kad tie ir radušies.
Lekcijas beigas bija dalībnieku refleksija par lekcijā iegūtajām zināšanām un noderīgākajām atziņām. Lekcijas dalībnieki pozitīvi novērtēja lekcijas laikā apgūto, kā arī plāno, kādu no piedāvātajām aktivitātēm integrēt savās izglītojošās nodarbībās ar bērniem.
Ar šo lekciju ir noslēdzies projekta “Pratīgs skolēns informācijas plašumos ”otrais posms. Projekta trešajā posmā, kas tiks īstenots š.g. rudenī, RCB filiālbibliotēkas organizēs pasākumus par informācijpratību un medijpratību Rīgas skolēniem.
10. maijā RCB notika Vitas Zelčes lekcija “Medijpratība un atmiņas institūcijas. Kolektīvā atmiņa”. Vita Zelče ir profesore un vadošā pētniece, Latvijas Universitātes studiju virziena “Informācijas un komunikācijas zinātnes” vadītāja, komunikācijas zinātnes maģistra studiju programmas direktore, Komunikācijas zinātnes doktora studiju programmas direktore.
Lekcijas dalībniekiem tika pastāstīts par medijpratību un kritiskās domāšanas nozīmi, jo kritiskās domāšanas prasme ļauj veidot neatkarīgu mediju satura vērtējumu, veikt mediju izvēli un interpretēt iegūto informāciju. Lektore stāstīja par dažādām pratībām, kā arī to, ka katram laikmetam ir savas aktuālās pratības. Auditoriju iepazīstināja arī ar galvenajām medijpratības kompetencēm. Tika prezentēti medijpratības vērtēšanas kritēriji un mērķis. Lektore sniedza arī praktiskus piemērus. Lekcijas laikā tika apzināts atmiņu institūciju darbības mērķis un pamatuzdevumi. Ar piemēriem paskaidrots, kā atšķirt individuālo, sociālo un kultūras atmiņu. Auditoriju iepazīstināja ar postatmiņas un kolektīvas atmiņas jēdzieniem un kā tie praktiski darbojas.
26. aprīlī Rīgas Centrālajā bibliotēkā notika Klintas Ločmeles lekcija par mūsdienās aktuālo tēmu “Mākslīgais intelekts medijpratības kontekstā: jaunākais par mākslīgā intelekta veidotas un izplatītas informācijas izvērtēšanu un lietošanu”. Klinta Ločmele ir Komunikācijas zinātnes doktore, komunikācijas un medijpratības kursu pasniedzēja Latvijas Universitātē un Vidzemes Augstskolā, starptautisku un Latvijas medijpratības projektu satura veidotāja un vadītāja, mediju un medijpratības eksperte.
Lekcijas laikā tika sniegta informācija par mākslīgā intelekta veidotās informācijas kritisku izvērtēšanu un pielietojamību. Aktīvi tika iesaistīta auditorija lekcijas norisē: ar praktisku piemēru uzdevumiem tika atspoguļots, kā atšķirt mākslīgā intelekta veidotos tekstus no cilvēka veidotajiem tekstiem. Lekcijas klausītajiem tika rādīti mākslīgā intelekta ģenerēti attēli. Kopīgi tika izveidoti mākslīgi attēli, lai atspoguļotu šī brīža mākslīga intelekta iespējas vizualizēt tekstu. Lektore paskaidroja, ar kādiem paņēmieniem var atšķirt īsta cilvēka portretu no neīsta – mākslīgā intelekta ģenerētā. Tika iegūtas zināšanas par dažādiem veidiem, kā medijos tiek pielietots mākslīgais intelekts, piemēram, ziņu teksta ierunāšana ar iespēju noklausīties rakstīto tekstu. Auditorija tika iepazīstināta arī ar virtuālajiem asistentiem jeb čatbotiem un to, kādas iespējas tie sniedz lietotājiem.
Lekciju laikā iegūtās zināšanas tiks izmantotas darbā ar bērniem un jauniešiem – RCB darbinieki organizēs izglītojošus pasākumus Rīgas skolēniem par to, kā orientēties informācijas un mediju resursos, kuru rezultātā tiks sekmēta mērķgrupas iekļaušanās informācijpratīgā un medijpratīgā demokrātiskā sabiedrībā.
Rīgas Centrālā bibliotēka saņēmusi finansiālu atbalstu Rīgas valstspilsētas pašvaldības Centrālās administrācijas Rīgas pilsētas Apkaimju iedzīvotāju centra sabiedrības integrācijas un brīvprātīgā darba projektu konkursā Rīgas valstspilsētas pašvaldības iestādēm un struktūrvienībām sabiedrības integrācijas projektu īstenošanai. Projekts tiek finansēts Rīgas pilsētas Sabiedrības integrācijas programmas ietvaros.
Vairāk par projektu: Rīgas Centrālā bibliotēka sāk projekta “Pratīgs skolēns informācijas plašumos” īstenošanu.
Informāciju sagatavoja: Daniela Šterensus, Rīgas Centrālās bibliotēkas Pieaugušo literatūras nodaļas galvenā bibliotekāre, projekta vadītāja
Foto:
Daina Ģeibaka, RCB Bibliotēku dienesta galvenā eksperte bibliotēku jomā
Gunta Ozola, Rīgas Centrālās bibliotēkas Pieaugušo literatūras nodaļas vadītāja